måndag 13 februari 2012

Hallå där....Annelee Mickelsson, anhörigkonsulent

Annelee Mickelsson är en kvinna som älskar sitt arbete. Tidigare arbetade hon som arbetsterapeut på ett korttidsboende och kom på så sätt i kontakt med många anhöriga. Detta har lett till att hon halkade in på spåret som anhörigkonsulent. 
Älvsbyn Just Nu passade på att intervjua Annelee när Äldre- & Anhörigveckan i Älvsbyn har startade på måndagen.

Skulle du kunna berätta lite om vad du jobbar som?
- Jag jobbar som anhörigkonsulent, och det innebär att stödja anhöriga. Vi kan stödja genom att erbjuda växelvård, dagverksamhet och avgiftsfri avlösning i hemmet. Anhörigträffar anordnar vi också. Jag har även utbildningar och många enskilda samtal där människor vill ha tips och råd. Jag gör också hembesök.

Vad gillar du med ditt arbete?
- Jag gillar mest att det är så fritt och varierande, också att det är kul att hjälpa någon om det behövs.

Hur ligger Älvsbyn till i dagsläget?
- Inom anhörigstödet har vi kommit ganska långt jämfört med andra kommuner.

Vad skulle du vilja se i framtiden för dom anhöriga?
- I framtiden tycker jag att att vi skapar dom en mötesplats. Och vi ska se, lyssna och bemöta anhöriga på bästa sätt.

TEXT OCH FOTO: ROBIN NILSON