måndag 4 juni 2012

Turistinformationen anpassas för att möta det digitala samhället


Med digitala terminaler på strategiska ställen ska turistinformationen i Älvsbyn bli mer tillgänglig. Det innebär att den personliga informationen vid nuvarande turistbyrå försvinner vintertid.


Älvsbyns kommun digitaliserar turistinformationen.
En övergång kommer att ske för turistinformation vid årsskiftet 2012 – 2013, från att bara finnas på en fysisk plats, Turistbyrån, till att exponeras på flera strategiska nyckelplatser.

Informationen kommer att finnas tillgänglig genom digitala informationscentraler på exempelvis bensinstationer, hotell och andra ställen som fångar många besökare.
- Där folk stannar till helt enkelt, förklarar Christoffer Björkman, turistansvarig på Älvsbyns kommun.

Ytterligare förändring blir att det sker en övergång från få till flera informatörer inom kommungränsen. I Storforsens naturreservat sker en förstärkning av befintlig turistinformation dit huvuddelen av Älvsbyns kommuns besökare kommer (cirka 150 000 per år). Förstärkningen innebär bland annat informationscentraler samt turistbyråverksamhet i Storforsens naturreservat under högsäsong.
- Älvsbyns kommun var en föregångare med att lägga ut turistbyrån på entreprenad för att skapa synergier med entreprenörens ordinarie verksamhet, säger Christoffer Björkman.

Nu tas nästa steg för att förbättra tillgängligheten och informationen inom befintliga budgetramar genom att gå från en turistbyrå till flera informationsplatser. Detta som en anpassning till det allt mer digitala samhället.
- Genom att satsa på terminaler gör vi också informationen tillgänglig under en större del av dygnet.

I terminalerna kommer evenemang, aktiviteter, sevärdheter, boendealternativ, restauranger och annan betydelsefull information att läggas ut. Sidorna kommer också att anpassas för så kallade smart phones.

Förändringen innebär att den mauella och personliga servien försvinner från Turistbyrån vintertid från och med årsskiftet.
- Tyvärr har vi väldigt få turister under vinterhalvåret. Men förhoppningsvis kan vi på sikt få fler. Dessutom känner personalen på mackarna och hotellen till Älvsbyn väl och kan informera om frågor skulle dyka upp, säger Björkman.

Birgitta Forsman driver Turistinformationerna både i Älvsbyn och vid Storforsen.
- Att serva turister är fantastiskt roligt. Självklart kommer jag att sakna den biten, säger hon.