tisdag 15 maj 2012
För några månader sedan befann sig gymnasiets UF-företagare på Sparbanken Nord för att visa upp sitt företag och produkten man säljer. Företagen består utav Piece of Cake, DearingsDesign, DASH och Sugar of Elfsbyn. Under måndagen befann sig företagen i Älvsbyns kommunhus för att berätta om sitt företag, hur det har gått och om företagets framtid.
- Tänk om man haft den här möjligheten när man var ung. Då skulle jag startat mycket tidigare, berättade Älvsbyns kommunalråd Bill Nilsson.
I ett UF-företag får eleverna prova på att driva ett alldeles eget företag. Dom måste hitta på en produkt eller tjänst att sälja, för att sedan redovisa arbetet och till sist avverka företaget.
Till sin hjälp har eleverna haft lärarna Kerstin Karlsson, Caroline Forsberg och veteranen inom UF-företagande Conny Öhman.
Sugar of Elfsbyn
Först ut på listan var Hotell- & restaurangprogrammets företag ”Sugar of Elfsbyn”. Deras idé var att, genom beställningar, sälja kakor, tårtor och praliner. I företaget finner man Amanda Olofsson, Franziska Möller, Cecilia Bergvall, Sofia Johansson och Tobias Flodström. Företaget fick en trög start. I 10 veckor hade eleverna praktik, något som satte sina spår i produktionen. Men även marknaden var tung för gänget, vilket ledde till att drivkraften rann ut i sanden.
- Vi kunde inte ge företaget så mycket som vi ville, säger Tobias och lägger till:
- Men det har ändå varit kul.
Företaget går plus minus noll.
DearingsDesign
Företagen ”DearingsDesign” består utav tjejduon Anna Broström och Elina Öhman. Deras företag sålde egendesignade earcuffs (örhängen). Genom Facebook har företaget visat upp och marknadsfört sina produkter, men dom har även haft en egen webbshop där kunder har kunnat beställa ifrån.
- Våra örhängen behöver man inte ha hål för att kunna bära, berättar tjejerna.
Företaget hade som mål att sälja 100 st produkter, dock så var ribban på tok för låg. Det dröjde inte länge innan målet var nått, och i dagsläget har företaget sålt för drygt 5 000 kronor, vilket gav ett netto på runt 3 500 kronor. Det var tänkt att produkten skulle rikta sig mot unga kvinnor mellan 15-25 år som har lite pengar, men så vart det inte. Produkten visade sig även vara en populär accessoar bland killarna.
I företaget är platsen som VD delad mitt itu, något som var bra då det är lätt att man ryker ihop med varandra ifall man tycker olika.
- Vi har lärt oss mycket på resan, samarbete är väldigt viktigt, instämmer de båda VD:na på.
Piece of Cake
Rebecca Bohman, Johanna Berglund, Kajsa Nilsson och Otilia Öhgren heter tjejerna bakom företaget ”Piece of Cake”. Produkten är en rutnätformad kakskärare för långpannor, som på ett enkelt sätt delar upp bitarna så att dessa blir lika stora.
- Vi riktar oss till alla, både privata och företag, berättar Otilia Öhgren.
Företaget har sålt c:a 30 st produkter och dragit in runt 6000 kronor. Vinsten som företaget har skrapat ihop kommer att skänkas till välgörenhetsorganisationen UNICEF.
Tjejerna fick frågan om vad dom kommer att göra med produkten i framtiden, varpå dom svarade med ett skratt:
-Vi ska kontakta IKEA.
DASH
Sist, men definitivt inte minst, på listan var killarna Andreas Viklund, Oskar Norberg och Johannes Granström som startade företaget ”DASH”. Grabbarnas idé var att sälja träningskläder till ett bra pris. Genom en Google-sökning hittade grabbarna ett företag i Tyskland som hade ett kanonerbjudande, billiga priser, gratis webbshop och fri frakt. Det ända de behövde göra var att designa märket på kläderna.
- Det är kul att driva ett UF-företag, man lär sig mycket, säger Andreas Viklund.
Dock så visade det sig att marknaden var för tuff för företaget. Stora företagsjättar regerade över marknaden med järnhand, något som gjorde det svårt för killarna att ta sig in.
- Det är en väldigt svår marknad att slå sig in på, berättar Johannes Granström.
Företaget går plus minus noll.
Efter att ha berättat om sina företag fick företagarna och lärarna mottaga en älvsbyväska var. Vad framtiden har i sitt sköte återstår att se.
TEXT OCH FOTO: ROBIN NILSSON