Dagen efter nyårsafton äter svensken nämligen mer pizza än någon annan dag på året och i jämförelse med en vanlig lördag fördubblas försäljningen av pizzor.
Detta visar ett avsnitt ur Pizzarapporten 2011, som varje år kartlägger svenskarnas pizzavanor.
- Även om riktningen är tydlig så sviker man aldrig pizzan, den är en så stor och älskad del av svenskarnas vardag. Nyårsdagen har till och med blivit en tradition i sig, säger Per Anders Bjelktstål, pressansvarig på OnlinePizza.se.
Detta är älvsbybornas favoritpizzor:
- Egen variant, 23 procent
- Kebabpizza, 16 procent
- Hawaii, 11 procent
- Vesuvio, 7 procent
- Capricciosa, 5 procent
Sveriges favoritpizzor, tio-i-topp 2011
- Egen variant (41%)
- Kebabpizza (18%)
- Vesuvio (10%)
- Capricciosa (8%)
- Hawaii (7%)
- Black & White (2%)
- Margherita (2%)
- Mexicana (2%)
- Bussola (2%)
- Kycklingpizza (2%)